creative commons

Creative Commons License
Dieser Werk bzw. Inhalt ist unter einer Creative Commons-Lizenz lizenziert.

Montag, 27. April 2009

Muslinger i min biotop

Her kommer en faglig, lille beskrivelse af udvalgte muslinger, jeg fandt ved stranden. I kan se billeder af muslingerne her i min blog. ( jeg tilføjer de næste dage billeder her i denne post )


  • Almindelig hjertemusling : Cerastoderma edule, Muslingen har es hvid til gullig skal med mange radiære ribber. Den lever under sandbundets overflade. Den kan bevæge sig hurtig via spring og grave sig hurtig ned i sandet. Den bliver spist i Frankrig og England og dens skaller udnyttes til hønsefødder.
  • Almindelig sandmusling: Mya truncata Linnaeus, den hvide skal bliver op til 14 cm. stor. Den har koncentriske striber. Forud er den spids og afrundet bagud. Den lever i sandblandet bund. Den kan ikke flytte sig. Den kom i 1300-tallet fra den Nordamerikanske østkyst.
  • Almindelig blåmusling: Mytilus edulis Linnaeus, Som navnet allerede siger, er denne musling blå-sort farvet. Skallen bliver op til 10 cm. lang og er præget af vækstlinjer. I forenden er den spids og afrundet i bagenden. Indeni er skallen perlemorsglinsende. Den findes på sten, pæle eller i store klumper fæstnet til hinanden.

Kildeangivelse : Marianne Køie, Aase Kristiansen, Susanne Weitemeyer " Havets dyr og planter"

1 Kommentar:

  1. Hej Felicitas

    Spændende med muslingerne - har du fúndet dem som opskyl eller levende ude i vandet? Måske fremgår det af billederne - jeg ligger forbi igen...
    Ida

    AntwortenLöschen